BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday, July 9, 2011

seadanya aku

Jiwa kosong. itulah yang hazril rasakan sekarang. setelah peristiwa itu berlaku beberapa bulan yang lalu , perasaan bersalahnya itu masih lagi bersarang dalam hatinya biarpun dia tahu itu hanyalah kebetulan. tetapi kalaulah hazril dapat mengundurkan waktu akan dia putar kembali ke masa itu agar dia tidak menanggung beban seperti ini.

Kemalangan itu telah meragut nyawa daim iaitu sahabat baik hazril sendiri dan merupakan teman lelaki puteri. Pertembungan ngeri telah berlaku antara keretanya dan daim. Hazril tidak meyangka bahawa kereta yang melanggar keretanya itu adalah kereta daim. Suasana yang gelap gelita di jalan itu telah menyebabkan banyak berlakunya kemalangan jalan raya yang rata-ratanya meragut berpuluh nyawa , dan malam itu tidak disangka nyawa teman baiknya sendiri menjadi korban. Peristiwa pahit itu berlaku apabila daim cuba memotong kereta dihadapnnya, ketika itu jelas kelihatan daim seperti tergesa-gesa mengejar sesuatu. Namun malang baginya apabila hazril muncul di selekoh tajam , dan tidak sempat untuk daim untuk memasuki laluannya semula lalu berlaku pertembungan antara dia dan hazril. Perlanggaran itu telah membuatkan kereta daim melanggar sebatang pokok lalu terbelah dua. Manakala hazril telah terhumban ke dalam gaung akibat dilanggar oleh sebuah lagi kereta yang mengekori rapat belakang keretanya. Akibat perlanggaran itu Daim telah meninggal dunia di tempat kejadian kerana parah di kepala dan badan dan hazril pula amat bernasib baik kerana mengalami patah tulang rusuk dan kaki selain calar di badan. Malah sewaktu pengebumian daim , hazril tidak sempat untuk menatap wajahnya buat kali terakhir.

Berita kematian daim telah diterima dengan penuh redha oleh puteri. Walaupun dia tidak menyalahinya di atas kejadian ini , namun hatinya seperti tidak tenteram apabila teringat kembali semula peristiwa itu. Hazril sering terfikir , kalaulah bukan dia yang berada di tempat kejadian, mungkin perasaannya itu tidak segundah ini. Dia tahu dalam diam puteri mungkin kecewa kerana daim telah meninggal di tangannya. Hazril juga tidak ingin ia berlaku , takdir Allah telah menoktahkan segalanya. Kini hazril terasa semakin jauh dengan puteri kerana selama ini mereka bertiga sering bersama walaupun daim dan puteri sudah menjadi pasangan mereka tidak pernah lupa akan hazril sebagai sahabat mereka.Tiada lagi gelak ketawa puteri yang sering didengari hazril sejak kehilangan daim. Dan hazril entah kenapa dia begitu memberi perhatian kepada puteri, begitu bimbangkan perasaanya dan begitu menjaga hatinya , sehingga hazril terlupa bahawa dia dan puteri sekadar teman biasa. Sejak hazril dibenarkan keluar dari hospital dia lebih banyak mendiamkan diri di rumah. Dia juga begitu malas untuk mengetahui hal luar selain peristiwa kemalangan itu. Hal pelajaran langsung tidak mahu disentuh. Teman-teman yang lain yang sentiasa menziarahinya tidak pernah lupa untuk memberikan kata-kata semangat dan nasihat agar melupakan kejadia itu dan memulakan hidup baru. Dia hanya mengangguk dan seperti biasa kata-kata itu diabaikan daripada menjengah ke mindanya. Hari-harinya lebih banyak dihabiskan di dalam bilik. Sehingga kini dia masih belum dapat melupakan peristiwa perit itu sepenuhnnya dari ingatan. Kadang kala ia dijelmakan di dalam bentuk mimpi ngeri yang menjadi igauan kala tidur malamnya. Hazril sendiri penat untuk berdepan dengan situasi ini dan asyik menyalahkan takdir yang menimpa diri.

Hari kejadian

Hazril melihat daim begitu cepat bergegas pergi setelah menghantar pulang puteri ke kolej. Dia yang kebetulan lalu di kawasan itu terserempak dengan mereka berdua yang kelihatan agak tegang. Hazril tidak berani untuk mencampuri urusan lantas melewati mereka untuk pulang ke kolej yang terletak bersebelahan kolej pelajar perempuan. Sekilas pandangan mereka tertumpu kearahnya, hazril tidak mengendahkannya kerana itu bukan urusannya lalu terus menuju ke kolej setelah keluar makan bersama teman lain. Hari ini kebanyakkan kelasnya dibatalkan keranan terdapat seminar yang melibatkan semua pensyarah dan kakitangan di universiti itu. Bermakna malam ini dapatlah hazril dan sahabatnya keluar awal untuk bermain futsal yang terletak di bandar berdekatan dengan kampus. Dia mengajak daim untuk bermain sekali kerana futsal adalah antara sukan kegemarannya. Entah kenapa daim menolak ajakan hazril dan seolah-olah cuba untuk mengelakkan diri daripada bertemu dengannya. Tidak mahu memaksa hazril hanya mengangguk. Malam itu mereka bermain sepuasnya. Gian benar untuk menendang bola tapi sayang daim tidak bersama mereka. Walhal selama ini daim yang sering bertanya tidakkah mereka mahu keluar untuk bermain futsal. Mereka jarang dapat bermain bersama kerana kekangan masa. Apabila tiba waktu begini mereka pasti akan bermain sepuas hati. Dari seorang kaki bangku daim telah mampu menjasi seorang pemain yang berbakat. Di gelanggang futsal ini jugalah tempat hazril dan daim mula mengenali puteri. Waktu itu mereka berdua baru di sem dua. Seperti pelajar lelaki yang lain mereka agak nakal lalu menyakat pelajar-pelajar perempuan yang kebetulan berada di situ. Antara ramai-ramai diantara mereka hazril dan daim lebih tertarik kepada puteri kerana puteri lebih banyak mendiamkan diri. Hazril telah lama perasan bahawa puteri adalah pelajar yang tinggal di kolej yang sama dengannya dan daim. Tinggal di tingkat yang sama malah bertentangan pula bilik mereka. Kedudukan kolej yang tidak berapa jauh memungkinkan pelajar-pelajar mampu melihat antara satu sama lain tetapi tidaklah sampai untuk menjadi seorang ‘peninjau’ haram. Semua itu betul-betul kebetulan, sering juga hazril dan puteri berbalas senyuman tetapi tidak pernah berbicara biarpun sering bertembung di kolej. Tidak sangka puteri juga meminati futsal ini. Pada mulanya dia agak keberatan untuk berkenalan dengan hazril dan daim dengan sangkanya mereka berdua cuma berniat suka-suka sahaja. Melihatkan kesungguhan dua jejaka itu benar-benar untuk berkawan dengannnya dia akhirnya menerima tawaran persahabatan oleh dua sahabat itu. Lagi pula dia telah mengenali hazril , apa salahnya berkawan dengan mereka.

Setelah puas bermain masing-masing mula mengemas untuk pulang untuk ke kolej, Cuma hazril sahaja yang tidak pulang bersama mereka kerana mahu pulang ke rumah abangnya yang terletak 10 km dari bandar memandangkan keesokkan harinya adalah hujung minggu. Pada ketika itu jam sedang menunjukkan 10 .30 malam. Mereka mula bertolak keluar , sampai di persimpangan jalan mereka akhirnya berpisah. Hazril menuju ke rumahnya abangnya , dia terpaksa melalui satu kawasan jalan yang amat gelap dan sunyi. Hanya beberapa kenderaan sahaja yang menemani termasuk sebuah kereta dibelakangnya. Akibat kegelapan malam itu sukar untuk mana-mana kenderaan untuk memotong ditambah pula dengan keadaan fizikal jalan raya itu sendiri yang berbahaya. Dia agak berhati-hati ketika memandu di kawasan itu yang sememangnya dikenali dengan laluan maut. Tiba di sebuah selekoh yang agak tajam dia dikejutkan dengan silauan lampu yang tinggi dari hadapan, tanpa sempat mengelak dia hanya mampu berserah. Selamatkah dia? Rempuhan kuat itu berlaku dengan begitu pantas , dan menggegarkan kawasan sekitarnya. Terlihat dua buah kereta berpusing di tengah jalan. Sebuah kereta akhirnya melanggar sebatang pokok lalu terputus dua manakala sebuah lagi kereta terjatuh ke dalan gaung setelah dihentam oleh kenderaan yang tidak sempat memberhentikan keretanya. Seorang mangsa telah disahkan meninggal dunia di tempat kejadian , seorang parah dan dua lagi mangsa hanya mengalami kecedaraan ringan. Semua mangsa dihantar ke hospital untuk rawatan lanjut.

Sedar-sedar hazril telah berada di hospital. Dia masih dalam kebingunan dengan kejadian tersebut. Melihat dirinya telah kembali tenang dia telah diberitahu tentang kejadian semalam yeng telah meragut nyawa teman baiknya itu. Terdiam dia seketika meingingatkan kisah itu. Sungguh dia tidak menyangka bahawa kemalangan itu telah meragut nyawa daim iaitu sahabat karibnya sendiri. Riak mukanya jelas kelihatan kecewa dengan apa yang berlaku. Dia berharap semua itu hanyalah mimpi ngeri yang hadir dalam hidupnya. Hazril benar-benar tidak dapat menerima kenyataan itu. Kehilangan sahabat yang paling akrab sejak kecil amat memeritkan baginya. Mereka tidak pernah berenggang sejak di zaman persekolahan hingga kini , sentiasa bersama malah mendapat tempat di universiti dan dalam kursus yang sama. Alangkah bertuahnya mereka. Perginya seorang teman pasti akan menggugah emosi yang tersimpan di lubuk hati. Keluarga tersayang dan teman-teman tidak jemu berdoa diberikan kesabaran yang kuat agar dia bisa menerima ketentuan bahawa daim telah pergi buat selamanya.

Hari ini

Peperiksaan akhir semestar 4 ini begitu hampir. Hazril masih lagi tidak mahu menyentuh buku tebal miliknya. Namun begitu dia masih memberikan komitmen dalam tugasan sama ada kerja berkumpulan atau individu cuma tidak begitu bersemangat untuk belajar seperti dulu. Sikap hazril amat merisaukan teman sekelasnya. Mereka tidak mahu melihat hazril gagal kerana terlalu melayan emosinya. Kelakuan hazril ketahui oleh puteri. Mereka berdua kini telah jarang berkomunikasi setelah hazril berpindah keluar dari kolej , perbezaan masa dan kursus antara faktor mereka semakin jauh berenggang. Hal itu jelas kelihatan apabila hazril dan puteri tidak lagi bersama untuk melakukan aktiviti yang sudah menjadi agenda wajib dalam diari hidup mereka sewaktu daim masih ada. Tiada lagi kunjungan tiga sahabat ke perpustakaan dan kafe yang sering menjadi tempal berkumpul setiap hari. Hazril sendiri yang menjauhkan dirinya dari bertemu puteri kerana perasaan bersalahnya pada arwah daim. Dalam masa yang sama dia masih mengambil berat akan puteri tetapi bukan seperti dulu , sekadar memandang dari jauh. Hatinya bergolak untuk menemui puteri , ingin berbicara seperti dulu namun setiap kali langkahnya bergerak menuju ke arah puteri pasti akan ada halangan yang terbit dari jiwa membuatkan kembali berpatah arah. Puteri dilihat semakin baik emosinya sejak kehilangan daim , dia tidak menurut kata hati yang lara dan semakin bersemangat untuk meneruskan kehidupan. Perkara yang terjadi tidak perlu dikenang. Puas dia mencari hazril disekitar kelas dan taman mini yang terletak bersebelahan blok kelas mereka dan akhirnya dia menemui hazril sewaktu hazril keluar dari perpustakaan. Hazril sedikit kaget bila puteri datang untuk bertemu dengannya , dia yang seakan-akan menjauh diri dari puteri kini terbalik apabila kehadiran orang yang dirinduinya itu hadir didepan mata. Tenang sekali wajah puteri ketika mengajak hazril keluar namun disebalik itu dia merasakan kegelisahan bermain di jiwanya. Dia sendiri tidak mengerti keadaan itu. Tiba di sebuah restoran yang terletak di luar kampus masing-masing terdiam. Kelu lidah untuk berkata-kata seakan baru kali pertama berjumpa. Mujurlah ada pelayan yang tiba untuk meminta pesanan kalau tidak sampai ke petanglah mereka berdua tercatuk di situ.

Sementara menunggu pesanan kelihatan puteri bersedia untuk memulakan butir bicara. Dengan berhati-hati dia menuturkan kata memberitahu tujuan dia berjumpa hazril tidak lain tidak bukan adalah perihal mereka berdua bersama arwah daim. Hazril seakan cuba mengelak untuk berbincang mengenai isu tersebut. Ketika dia cuba untuk melupakan peristiwa itu datang pula persoalan yang tajam dari puteri mengenai hal ini. Kini dia benar-benar terperangkap. Puteri menjelaskan bahawa dia sudah lama melupakan peristiwa itu dan tidak pernah menyalahkan hazril atas apa yang berlaku dahulu namun kenapa sehingga kini hazril masih belum melupakan apa yang terjadi antara dia dan daim. Sepanjang perbualan mereka hanya puteri sahaja yang lebih banyak berkata-kata ,bertanya itu betanya ini seolah lagaknya seorang kaunselor sedang memberikan ceramah motivasi. Respon yang diterima oleh hazril begitu mengecewakan puteri. Nampaknya lelaki itu sudah hilang harapan untuk hidup dan berada di dalam dunianya sahaja. Sukar baginya untuk meyakinkan hazril supaya memulakan hidup baru kerana hanya tinggal beberapa tahun lagi mereka akan tamat pengajian. Dia tidak mahu melihat hazril mensia-siakan hidupnya kerana peristiwa yang berlaku beberapa bulan yang lalu. Hazril masih berkeadaan begitu. Tindakan hazril akhirnya mengundang kemarahan puteri. Tidak semena-mena air minuman di atas meja dicapai lalu disimbah ke muka hazril. Terkejut bukan kepalang hazril dengan tindakan puteri , puteri yang terlanjur dengan perbuatannya segera duduk lalu meminta maaf dengan berkata tindakannya itu bukan sengaja. Cepat-cepat dia meminta tuala dari pelayan untuk membersihkan wajah hazril. Hazril pula marah tidak . berkata pun tidak , apa yang terluah dari bibirnya sekadar perkataan maaf terhadap gadis itu. Dia sendiri bingung. Pandangan mata mereka bertaut sewaktu puteri membersihkan wajahnya. Terasa sesuatu mengalir dalam diri.

Dalam perjalanan pulang ke rumah hazril tiba-tiba sahaja teringat kata-kata yang terluah dari puteri. Setiap pertuturan itu seakan dizin untuk diproses ke dalam minda dan mengetuk pintu hati yang dulu rapat terkunci untuk mendengar segala nasihat dan kata perangsang dari orang lain. Benar kata orang hanya orang yang dicintai sahaja yang mampu mengubah segala keputusan dan pendirian hati. Adakah dia juga begitu? Sedang dia bermonolog sendiri ingatan terhadap daim memintas fikirannya. Kejadian bersama puteri pantas dibuang jauh-jauh kerana terasa bersalah dengan perbuatannya yang berubah fikiran hanya kerana puteri. Dia tidak mahu dilabel sebagai perampas setelah kawan baiknya sendiri sudah tiada. Mulai hari itu hazril seakan mendapat tonik baru untuk meneruskan kehidupannya. Bayangan daim dilempar sejauh yang mungkin agar tidak membayangi hidupnya kini. Bukan niat untuk melupakan tetapi biarlah semuanya itu menjadi memori yang tidak mungkin akan cuba dilupakan oleh hazril kerana baginya daim adalah sahabat baiknya di dunia dan di akhirat. Itu janji mereka berdua sejak dahulu lagi. Usaha puteri mula menampakkan hasil. Hazril kini lebih bersedia untuk mengambil peperiksaan akhir semestar dengan bantuan teman-teman lain. Mereka tampak gembira dengan perubahan hazril. Dia percaya biarpun di akhir semestar ini berakhir dengan duka namun dia percaya pada semestar hadapan akan tiba dengan sinar yang lebih ceria.

Majlis konvokesyen

Hari yang paling dinanti-nantikan oleh semua pelajar yang berusaha dengan penuh iltizam untuk mencapai kejayaan akhirnya tiba jua. Mereka tidak sabar-sabar untuk menggenggam skrol terisi sijil yang menjadi idaman setiap graduan untuk membuktikan bahawa mereka telah tamat dengan cemerlang kepada ibu bapa dan masyarakat. Begitu juga hazril dan puteri. Sehari sebelum majlis itu hazril terlebih dahulu menziarahi sahabat baikknya itu. Ingin berkongsi kejayaan yang dikecapi olehnya yang kini tidak dapat disambut seperti dulu. Sedang dia bertafakur disitu terdengar beberapa langkah kaki dihadapannya. Pantas dia mendongak , muncul wajah yang dikenalinya , puteri. Rupa-rupanya puteri juga menziarahi arwah daim , segera hazril bangkit dan berdiri. Terpaku sekali lagi mereka , tidak sangka akan bertemu di tempat yang sama setelah hampir berbulan lama tidak bersua. Puteri tidak berseorangan dia ditemani oleh dua orang kawannya yang turut dikenali hazril. Mereka berdualah tempat hazril dan daim bertanya tentang puteri semasa ingin mengenali puteri dahulu. Mereka juga seakan mengerti apa yang sedang berlaku sekarang tetapi tidak mahu dinyatakan kerana takut akan melukakan hati puteri. Menyedari kehadirannya di situ akan menimbulkan suasana kurang manis hazril akhirnya meminta izin untuk mengundurkan diri. Dalam menuju ke keretanya sempat juga berpaling ke arah puteri yang sedang khusyuk membacakan doa untuk arwah daim. Terdetik dihatinya adakah ini yang terakhir dia melihat puteri sedangkan hakikat sebenarnya hari terakhir itu adalah esok. Dia tahu harapannya untuk bertemu dengan puteri esok agak samar kerana jadual konvokesyennya adalah berbeza dengan puteri. Dia hanya pasrah.

Adat istiadat konvokesyen hazril telah berakhir dengan meriah. Dia telah menerima anugerah pelajar cemerlang dan mendapat keputusan dengan kepujian kelas pertama. Dia benar-benar gembira tetapi alangkah gembiranya dia sekiranya daim turut ada di situ bersama-sama meraikan kejayaannya. Dia terasa kehilangan lagi hari itu. Sewaktu sesi mengambil foto bersama teman-teman lain , hazril dikejutkan dengan kehadiran dua orang sahabat puteri. Mereka hadir tanpa puteri. Riak muka mereka seakan ragu-ragu untuk meluah kata. Setelah ditanya baru mereka bercerita. Akibat tidak mampu melihat puteri menanggung derita disebabkan hazril dan daim mereka menceritakan satu persatu hal yang berlaku sebelum kemalangan itu berlaku.

* * * * *

Daim dan puteri telah keluar bersama untuk berbincang mengenai hal mereka berdua setelah melihat hubungan mereka tidak seperti dahulu. Mereka juga kerap bergaduh dan dilihat seperti tiada lagi persefahaman dalam hubungan mereka. Hazril langsung tidak mengetahui hal itu kerana baginya selama ini dia melihat daim dan puteri seperti tiada masalah. Lagi pula dia memang tidak berminat untuk mencampuri urusan mereka berdua. Api pergaduhan mula tercetus setelah melihat puteri memakai cincin hadiah pemberian hazril sempena menyambut hari lahirnya yang pertama bersama mereka berdua. Sebenarnya cincin itu telah ditempah hazril untuk kakaknya sempena hari lahir juga yang cuma selang seminggu dari hari lahir puteri tetapi disebabkan masalah ukuran yang salah menyebabkan cincin itu tidak dapat dipakai oleh kakak hazril. Dia yang tidak mahu membazir lantas terus menjadikan cincin itu sebagai hadiah memandangkan dia sendiri belum memutuskan untuk memilih hadiah untuk puteri. Ketika itu daim masih belum meluahkan rasa hatinya kepada gadis itu. Jadi apa salahnya sekiranya dia memberikan cincin itu sebagai hadiah hari lahir puteri. Manakala daim menghadiahkan seutas jam tangan. Mereka berdua menyimpan perasaan terhadap puteri namun tidak terluah oleh perkataan. Sehingga di satu hari sedang mereka berkumpul bersama di sebuah kafe , daim membisikkan sesuatu di telinga puteri. Puteri segera berkalih ke arah hazril , dia tahu bahawa daim sedang lafaz cintanya terhadap puteri. Sebelum mereka berjumpa daim awal-awal lagi telah memberitahu rancangannya untuk melamar puteri untuk menjadi kekasihnya. Demi melihat kesungguhan daim , hazril akhirnya menarik diri untuk merebut hati puteri. Dia tidak mahu berlaku pergaduhan antara dia dan daim hanya kerana seorang perempuan. Maka dia sedia merelakan pengorbanannya demi kebahagiaan sahabatnya. Puteri jelas hampa dengan reaksi hazril sedangkan hatinya itu adalah untuk yang lain bukannya daim. Apa yang diharapkan tidak berlaku , dia akhirnya menerima lamaran lelaki itu. Untuk menyedapkan hati puteri mencuba untuk mencintai daim dan berharap dia akan terus menyuburkan cintanya buat lelaki itu.

Pemakaian cincin itu mula menjadi isu antara mereka setelah puteri terlupa untuk membuang cincin itu sewaktu bertemu daim. Daim yang terlihat cincin itu terus meledak umpama gunung berapi yang meletus di langit dan saat itu bermula episod luka antara mereka. Mujurlah daim tidak mengetahui siapa pemberi cincin itu kerana sewaktu majlis hari lahir puteri hazril datang sedikit lewat maka tiada siapa yang tahu bahawa hazrillah yang telah menghadiahkan cincin itu. Soalan demi soalan yang sering dilontar daim menyebabkan puteri bosan dengan keadaan itu. Puteri pula tidak tahu kenapa hari itu dia memakai cincin. Tiba-tiba sahaja dia membuka laci mejanya dan terlihat kotak cincin yang dibalut dengan riben merah lalu membukanya. Lantas menyarungkan cincin itu ke jari manis. Sikap daim mula berubah, dia mula marah-marah. Segala masalahnya diceritakan pada hazril. Seperti biasa hazril hanya mendiamkan diri kerana dia tahu daim mampu menyelesaikan masalahnya sendiri , apa yang daim mahukan adalah ada seseorang yang mendengar keluhannya itu. Puteri pula sering menceritakan masalahya kepada dua orang sahabat baiknya yang mengetahui konflik antara dia , daim dan hazril. Hazril cuba untuk tidak bertemu dengan puteri kerana bimbang pergaduhan akan berlaku dengan lebih teruk. Daim akhirnya mengetahui hal yang sebenarnya setelah didesak berkali-kali. Bukan niat puteri untuk menghancurkan hati lelaki itu. Perbincangan mereka tamat di situ. Daim terus menghantar pulang puteri ke kolejnya dan pada waktu itulah hazril melintasi mereka. Raut wajah daim kelihatan tegang namun cuba di tahan agar tidak menimbulkan sangsi terhadap hazril lantas Daim terus memecut keretanya keluar dari kampus itu. Hazril menyangka daim pulang ke kolej. Di beranda kolej perempuan terlihat dua sahabat puteri yeng menjadi penonton setia kejadian tadi. Mereka dapat mengagak apa yang berlaku. Puteri pula pulang dengan wajah yang sugul. Mereka begitu pasti apa yang terjadi sebentar tadi.

* * * * *

Tiada apa mampu diucapkan oleh hazril setelah mendengar penjelasan itu. Tanganya pula sekadar meraup muka yang jelas kecewa di atas apa yang berlaku. Dia telah cuba untuk membahagiakan kedua-keduanya tapi ternyata dia silap. Kini yang terpaksa menanggung derita adalah dia , puteri dan daim. Baru sekarang dia tahu kenapa sejak akhir-akhir itu daim cuba untuk mengelakkan diri dari bertemu dengannya. Hazril cuba mencari puteri tetapi menurut kawan-kawannya dia sudah pulang selepas selesai majlis konvokesyen. Pedih sekali dirasakan dan hanya berserah.

Selepas 5 tahun

Hazril bersiap-siap untuk ke tempat kerja. Dia kini memiliki sebuah syarikat yang membina dan membekalkan kapal perang untuk tentera laut Malaysia bagi memantapkan sistem pertahanan negara. Hari ini juga dia akan menandatangani sebuah perjanjian mega membabitkan pembinaan tiga buah kapal perang dengan kerjasama sebuah syarikat yang membekalkan bahan binaan kapal. Sungguh minggu ini terasa indah baginya beberapa hari sebelum dia akan menandatangani projek itu dia telah menerima anugerah usahawan muda paling berjaya. Segalanya diterima dengun penuh kesyukuran diatas kurniaan Tuhan Yang Maha Pemurah ini. Berdebar-debar hazril menunggu saat itu kerana dengan projek mega itu nanti dia yakin akan mampu mengharumkan nama negara tercintanya ini. Hazril tiba di syarikat meganya , menunggu dengan penuh sabar. Pada waktu yang sama jantungnya berdenyut dengan begitu kencang sekali, hatinya pula seperti meronta-ronta untuk mengatakan sesuatu. Selang beberapa minit delegasi syarikat tersebut tiba di bilik mesyuarat hazril. Seorang demi seorang mula masuk sehingga tiba pada orang yang terakhir denyutan jantungnya semakin kuat. Degupan yang begitu laju seakan berhenti apabila melihat wakil terakhir dari legasi itu. Puteri ! benar kata hatinya yang meronta untuk menyatakan bahawa orang yang dirinduinya itu akan hadir di hadapannya. Puteri juga terkejut apabila dia sebenarnya berurusan dengan seseorang yang telah ditunggunys sejak sekian lama. Sikap aneh mereka berdua menjadi perhatian para hadirin di situ dan akhirnya ditegur oleh salah seorang pekerjanya. Hazril tersipu malu dengan kejadian itu lantas memulakan bicara meneruskan agenda yang terganggu sebentar tadi. Mesyuarat itu tidak mengambil masa yang begitu lama. Perjanjian mega bernilai berbillion ringgit itu ditandatangi kedua-dua pihak, serentak itu tangan diangkat memohon kesyukuran yang tidak terhingga kerana perjanjian itu berlaku seperti yang dirancang. Selesai sudah pihak syarikat itu dipelawa untuk menjamu selera di restoran yang terletak di bawah syarikatnya. Sempat dia menegur puteri dan tidak menyangka puteri kini telah bekerja di syarikat yang agak besar. Kata hazril lagi inilah kali kedua mereka bertemu secara kebetulan. Hazril tidak mahu berlengah lagi, dia juga tidak mahu kehilangan puteri buat kali kedua. Tidak sabar hatinya untuk mendengar bicara dari wanita kesayangannya itu sehingga dia terlupa untuk bertanya sepanjang waktu itu adakah hati wanita itu sudah dimiliki atau tidak. Hazril begitu yakin dengan kata hatinya bahawanya puteri masih belum dimiliki oleh sesiapa. Puteri hanya mendiamkan diri. Dibiarkan hazril menunggu lama untuk mendengar jawapannya membuatkan hazril menduga bahawa puteri kini telah berpunya. Terdengar keluhan berat oleh hazril. Nampaknya dia tewas lagi. Tersenyum puteri melihatkan lelaki dihadapannya itu kecewa dengan dirimya sendiri. Perlahan-lahan puteri menghampiri hazril lalu berkata mungkin ini takdirnya sambil menunjukkan cincin yang setia berada di jari manis tangan kanannya. Hazril hanya menggeleng kepalanya kerana tertipu dengan sikap puteri. Cincin hadiah pemberian pertamanya masih lagi dijari puteri menandakan dia masih bertahkta di hati wanita itu. Kelihatan bahagia mula terpancar dalam diri masing-masing dan ia akan semakin mekar hingga ke akhirnya.

tamat

Friday, July 8, 2011

cinta

cinta
apa itu cinta
macam-macam jawapan yang aku terima
cinta itu indah
cinta itu buta
cinta itu anugerah
cinta itu bahagia

ada juga yang menyatakan cinta itu cintalah
cinta antara 2 insan
tak standard betul jawapan
tapi cinta ini hanya kepada mereka yang bertuah

bagi mereka yang gagal
cinta itu menyakitkan
cinta itu derita
cinta itu gila
cinta itu menyeksakan

cinta itu pada hakikatnya adalah sesuatu yang menakjubkan
dapat menyatukan sesama insan
dapat mengeratkan hubungan
tapi bagi aku
tak kisahlah cinta itu buta ke
bisu ke
yang penting
suburkan cinta kita itu
kepada Ilahi dan Nabi
kerana DIA dan Baginda
adalah yang paling berhak untuk dicintai

bingkisan khas

teman
bingkisan ini khas buatmu
sahabat yang amat aku rindu
sahabat yang amat aku sayangi

walaupun pada ketika ini
berpuluh-puluh sahabat
telah ku temui
namun jauh di hatiku
kaulah sahabat yang paling bermakna
dalam hidupku
sudah lama tidak bertemu
biarpun begitu
aku sentiasa mendoakan
kesejahteraanmu

sahabatku kau tinggalkan kenangan
yang kini menjadi peneman setia
untuk aku mengimbau kembali
saat suka dan duka
yang kita lalui bersama

walaupun begitu
aku berjanji kepada diriku
dan juga dirimu
aku tidak akan pernah melupakanmu
kerana bagiku
kita adalah sahabat selamanya